Op wintersport met je EV: dat kan gewoon!
Eén van de meest gestelde vragen die wij krijgen over elektrisch rijden is hoe dat zit met lange afstanden tijdens vakantieritten. Met name voor wintersport, want als het koud is, haal je minder kilometers uit je accu dan wanneer het warm is. Daarom leggen we je graag uit hoe je met je EV prima op wintersport kunt. Het enige wat je nodig hebt, is een goede voorbereiding.
Winterbanden, sneeuwkettingen én laadpassen
Het spreekt voor zich dat de weersomstandigheden in skigebieden in de winter anders zijn dan in de zomer. Zorg dus dat je winterbanden onder je auto hebt en ook dat je passende sneeuwkettingen in je kofferbak hebt liggen. Bonustip: oefen eerst met het aanbrengen van de kettingen, want zodra dit nodig is in de sneeuw, is het vaak bar slecht weer. Dan ben je enorm blij dat je eerst even rustig geoefend hebt in een omgeving zonder stress.
Als EV-rijder ben je bovendien wel gewend om te laden met een laadpas. Waarschijnlijk heb je zelfs wel meerdere soorten laadpassen, omdat het in sommige landen of bepaalde situaties handiger is om juist de ene of de andere pas te gebruiken. Zorg dat je zeker weet dat je met de laadpassen die je bezit ook daadwerkelijk in het buitenland kunt laden. Voor de zekerheid kun je ook nog de apps van verschillende aanbieders installeren en een creditcard meenemen. Dan heb je drie betaalopties bij de hand voor de laadmomenten onderweg.
De belangrijkste passen en energieaanbieders
Maingau, Shell Recharge (voorheen NewMotion), E-Flux, Chargemap en ANWB zijn voorbeelden van laadpassen die je bij oplaadpunten in het buitenland kunt gebruiken (maar ook in Nederland). Zoek vooraf online naar de beste optie voor jouw situatie, want het verschilt per land welke pas je het beste kunt gebruiken.
Welke energieaanbieder de meeste oplaadpunten biedt in de landen waar jij doorheen rijdt? Dat wisselt nogal eens. Maar we kunnen wel de belangrijkste energieaanbieders opnoemen:
- Tesla: dankzij de Tesla Superchargers kun je ook met andere merken EV’s hier snel opladen. Je betaalt door middel van de Tesla App, dus installeer deze voordat je vertrekt en stel je betaalgegevens in.
- Ionity: heeft laadstations in heel West-Europa.
- FastNed: naast de prima dekking in Nederland heeft deze keten van snelladers ook in andere landen in West-Europa oplaadpunten waar je terechtkunt.
Plan je route inclusief laadmomenten
Nu je weet welke aanbieders er zijn, kun je de online kaarten erbij pakken met hun laadstations. Hiermee is het heel eenvoudig om je route richting de wintersport te plannen. Vooral met snelladers kun je snel je EV weer bijtanken tot minimaal 80%, waarna je weer veel kilometers kunt maken. Bouw wel altijd een marge in tot de volgende laadstop, want je wilt niet onverhoopt stil komen te staan onderweg.
Het liefst heb je natuurlijk dat je met zo weinig mogelijk laadstops kunt doorrijden naar je wintersportbestemming. De vraag is alleen of dit handig is om te doen. Je voorkomt ‘range anxiety’ door juist ruim op tijd te gaan laden. Bovendien zie je dat heel veel EV-rijders proberen om juist zo lang mogelijk te rijden op hun acculading. Aangezien veel elektrische auto’s ongeveer dezelfde actieradius hebben, komen ze daardoor bij dezelfde laadpalen uit. Met als gevolg een ladersfile.
Dit kun je voorkomen door op andere momenten en liefst ook andere fysieke plekken te laden dan het gros van de EV-rijders. Zodra het netwerk van laadpalen is gegroeid, is dit geen probleem meer en kun je gewoon de route nemen die jij wilt en laden wanneer jij wilt.
Kortom: het is vooral een kwestie van goed voorbereid zijn en de juiste mindset hebben. Dan rijd je zonder problemen naar je wintersportbestemming met je EV. Veel sneeuwplezier gewenst!