Thuis een EV van de zaak opladen: wie betaalt (en hoe)?
Wij krijgen vaak vragen over het opladen van een elektrische auto van de zaak. Over laadpalen thuis leven veel vragen bij zowel werkgever als werknemer. Hoe compenseer je medewerkers die thuis hun EV van de zaak opladen? Wie betaalt de stroom die een werknemer thuis gebruikt voor de auto van de zaak? In dit artikel geven we antwoord op dit soort vragen.
Bij openbare laadpalen is de situatie duidelijk
Deze vragen zijn eigenlijk alleen van toepassing wanneer er een laadpaal bij de bestuurder thuis geïnstalleerd wordt. Bij openbaar laden kun je de laadpas gebruiken en wordt de geladen stroom doorbelast aan het bedrijf. Dat werkt op precies dezelfde manier als wanneer je onderweg naar een snellader gaat. De laadpas is gekoppeld aan het account van het bedrijf, waardoor de werknemer niets hoeft voor te schieten.
Maar thuis een laadpaal kan ook prima
Wanneer een werknemer een juiste laadpaal heeft (met verrekenmodule/RFID-chip lezer) krijgt de bestuurder van de zakelijke auto als het ware een eigen tankstation. Daarbij bepaalt de bestuurder zelf hoe hij de inkoop faciliteert. Als eigenaar van de laadpaal kan hij een marktconforme prijs instellen via de bijbehorende software. Dit bedrag wordt doorbelast aan diegene die komt ‘tanken’.
Wanneer de werknemer bijvoorbeeld zonnepanelen heeft, heeft hij hier veel profijt van doordat zijn stroomkosten laag zijn. Het is bijvoorbeeld mogelijk om met de werkgever af te spreken dat hij het bedrag dat hij in zijn energiecontract heeft staan voor stroomlevering mag instellen als vergoeding. Het is wel verstandig met de huidige fluctuerende prijzen om vast te leggen dat dit bedrag elke 3 maanden herzien wordt. Op het moment van schrijven (maart 2023) is de verwachting dat de prijzen gaan dalen.
Wanneer er geladen wordt bij deze laadpaal, registreert de RFID-lezer wie er aan het laden is. De software brengt dan de eigenaar van de laaddruppel (in dit geval dus de tankpas) de stroom in rekening. Zo krijgt het bedrijf de rekening gepresenteerd. De software zorgt er eveneens voor dat de ingestelde vergoeding ook weer daadwerkelijk op de privérekening gestort wordt van de eigenaar van de laadpaal.
Kies dus de juiste laadpaal thuis
Je begrijpt dat het dus heel belangrijk is dat je bij de keuze van een laadpaal thuis ook goed nadenkt over welke paal je aanschaf. Een paal met een verrekenmodule of RFID-chiplezer maakt het verrekenen van de stroom die je gebruikt voor je zakelijke auto een stuk makkelijker.
Uiteraard heeft Autolease Twente hier veel ervaring mee en kunnen wij je de juiste informatie verstrekken omtrent het laden, laadpaal en eventuele levering en plaatsing van de laadpaal. Er zijn namelijk veel aanbieders op de markt, maar er zijn er slechts een handvol waarvan wij zeker weten dat ze de kwaliteit bieden die wij verwachten.
Voor meer informatie over het toewijzen van de oplaadkosten kun je altijd vrijblijvend contact met Autolease Twente opnemen. Vraag naar de afdeling Wagenparkbeheer.
Contact opnemenWat is de terugverdientijd: een rekenvoorbeeld
We zien ook wel eens dat werkgevers tegen de kosten aanhikken van de aanschaf van de laadpaal. Echter zal de investering zich gedurende de eerste jaren snel terugverdienen. Thuis zijn de tarieven voor stroom vaak veel lager dan wat laden via een openbare laadpaal kost.
In dit rekenvoorbeeld gaan we er vanuit dat de laadpaal 2.500 euro kost.
Stel iemand rijdt 35.000km per jaar, daar bij heeft hij gemiddeld 7.000 kwh stroom nodig (bij een gemiddeld verbruik van 20kwh per 100km). De kostprijs voor het laden per jaar bij openbaar laden bedraagt dan € 0,59 x 7.000 kwh = € 4.130,- p.jr.
De kostprijs voor thuisladen € 0,35 x 7.000 kwh= € 2.450,- p.jr. Hier verdient de medewerker dan zelf vaak nog aan indien ze zonnepanelen thuis hebben.
Besparen openbaar versus thuis laden is in veel gevallen dus interessant en bespaart al snel meer dan 1.500,- per jaar. Met 2 jaar heb je de aanschaf van de laadpaal dus al terugverdiend.