Bijtelling elektrische auto

Elektrisch rijden tijdens de energietransitie

De energiecrisis heeft Europa in zijn greep. Gas en elektriciteitsprijzen vliegen alle kanten op. Dat werpt een ander licht op de kosten van het autorijden. Tot voor kort waren er namelijk een aantal zaken zeker: Benzine was er voor dagelijks gebruik, diesel voor als je veel rijdt. Had je de mogelijkheid om elektrisch te kunnen rijden, dan waren de brandstofkosten in vergelijking met benzine/diesel zo minimaal dat dit een no-brainer was puur qua kosten. Inmiddels zijn de kaarten anders geschut en is voornamelijk de kilowattuurprijs op een heel ander niveau dan pak en beet anderhalf jaar terug.

Hoe komt het eigenlijk dat de stroomprijs stijgt als aardgas schaars wordt?

Ons aandeel groene stroom wordt steeds groter en daar hebben we geen fossiele brandstoffen voor nodig toch? Hooguit een lekker windje en een zonnige dag! Helaas is ons aandeel groene energie nog lang niet groot genoeg om ons zelf hiermee te kunnen bedruipen. Elektrificatie zorgt er ook nog eens voor dat we veel meer stroom gaan verbruiken. Daarnaast sluit de vraag niet aan op het aanbod. De zon schijnt namelijk niet altijd en ‘s avonds doe je graag een lampje aan.

Wind is er in Nederland voldoende, maar de bouw van grote windmolens stuit vaak op veel tegenstand door omwonenden. Het grootste gedeelte van onze stroom is dus nog altijd grijs. En die wordt meest in gasgestookte elektriciteitscentrales geproduceerd. Er is geen scheiding tussen groene en grijze stroom uit het stopcontact. Dus hebben we een algemene stroomprijs, die wordt bepaald door vraag en aanbod op de EPEX beurs. Is de vraag groot, dan gaat de prijs omhoog.

Wat kun je daaraan doen?

Heb je zonnepanelen? Dan maak je jezelf minder afhankelijk van de markt. Met de huidige tarieven zijn zonnepanelen snel terugverdiend. Moet je ze nu nog bestellen? Dan ben je natuurlijk niet de enige. Het kan dus nog wel even duren voordat ze op je dak liggen.

Het is nog steeds zo dat in veel gevallen de vraag niet aansluit op het aanbod. De kans is immers groot dat jij jouw elektrische auto ‘s nachts aan het opladen bent omdat hij overdag op het werk staat. Terwijl overdag juist de zon schijnt. Dit is nu nog geen probleem omdat je de opgewekte stroom mag salderen. Kort gezegd: stroom die je overdag opwerkt (en dus in principe terug levert aan het net), mag je aftrekken van de stroom die je ‘s nachts gebruikt. Deze regeling gaat vanaf 2025 wel stapsgewijs afgebouwd worden tot 0 in 2031.

Hoeveel zonnepanelen heb ik dan nodig?

Dit hangt uiteraard af van jouw stroomverbruik, het type zonnepanelen dat je plaatst en hoe jouw dak ligt. Een gemiddeld huishouden verbruikt ca 2.500 kWh per jaar.


Rij je elektrisch en zo’n 15.000 kilometer per jaar met een gemiddeld verbruik van 18 kWh per 100 kilometer? Dan heb je daar ongeveer 2.900 kWh voor nodig. Wil je dus helemaal zelfvoorzienend zijn qua stroom, dan heb je ruim 5400 kWh nodig. Met de huidige techniek zijn dit ongeveer 16 zonnepanelen. Je brandstofkosten zijn dan gelijk aan de afschrijvingskosten van de zonnepanelen.

Wat is dan gunstiger Benzine of elektrisch?

Waarom geen diesel? De diesel zit momenteel toch al een beetje in het verdomhoekje.  Bovendien is een liter diesel momenteel duurder dan een liter benzine. Dat maakt de diesel alleen interessant voor een relatief kleine groep veelrijders. Bij 60.000 km per jaar of meer is dit nog altijd een serieuze optie. Alleen dat is maar een hele kleine groep. Daarom beperken we ons tot de benzine/elektrisch vergelijking. Overigens, een hybrideauto zal hier onder normale omstandigheden ergens tussenin vallen.

Hoe ligt de vergelijking dan?

Dit is heel erg afhankelijk van jouw thuissituatie. Heb je de beschikking over een parkeerplek op eigen terrein en heb je zonnepanelen? Dan ben je spekkoper met een elektrische auto. Heb je dat allemaal niet dan is de berekening anders. Daarom hebben we 3 situaties uitgerekend.

  • Alles thuis laden, eigen zonnepanelen
  • Veel thuis laden, geen eigen zonnepalen en variabel stroomcontract
  • Alles openbaar laden

De specificaties voor deze vergelijking

We gaan uit van 15.000 gereden kilometers per jaar. Wie elektrisch rijdt, zal beamen dat af en toe snelladen onderweg niet voorkomen kan worden. Snelladen is iets duurder dan thuisladen. In deze vergelijking nemen we daarom 10% snelladen onderweg mee in het kostenoverzicht.

Benzineauto

  • Auto benzine: 1.250 kg
  • Gemiddeld verbruik: 1 op 13

Elektrische auto

  • Auto elektrisch: 1.700 kg
  • Gemiddeld verbruik: 5,55 kWh per kilometer
  • 10% snelladen onderweg
Benzine AutoEV – zonnepanelenEV – variabel contractEV – openbaar laden
Benzineprijs:€ 2,10 Stroomprijs:n.v.t.€ 0,75€ 0,60
Gemiddeld verbruik:1 op 13Gemiddeld verbruik:5,55 kWh per KM5,55 kWh per KM5,55 kWh per KM
Benodigde brandstof per jaar:1.153,85 literBenodigde kWh per jaar:2.702,70 kWh2.702,70 kWH2.707,70 kWh
Brandstofkosten totaal:€ 2.423,08Laadkosten:€ 0,00€ 1.824,32€ 1.459,46
10% snelladen onderweg:€ 216,22€ 216,22€ 216,22
Motorrijtuigenbelasting:€ 600,00Motorrijtuigenbelasting:€ 0,00€ 0,00€ 0,00
Onderhoudskosten:€ 500,00Onderhoudskosten:€ 250,00€ 250,00€ 250,00
Afschrijving zonnepanelen:€ 300,00n.v.t.n.v.t.
Totale kosten€ 3.523,08€ 766,22€ 2.290,54€ 1.925,68

Conclusie

Wat opvalt is dat je met een duur energiecontract soms zelfs beter een openbaar laadstation kan pakken in plaats van thuisladen. Veel scheelt het allemaal niet. Het voordeel is niet meer zo groot als voorheen, maar elektrisch rijden us nog altijd voordeliger dan benzine.