Hogere BPM ontwijken? Kies voor een jong gebruikte leaseauto

Het aanschaffen van een nieuwe auto wordt in 2020 opnieuw duurder. De BPM gaat omhoog en dat ga je ook als leaserijder voelen in de portemonnee. De BPM heeft namelijk direct invloed op het bedrag waarover jij als leaserijder bijtelling moet betalen. Wil je een zo laag mogelijke bijtelling en de verhoging van de BPM ontwijken? Kijk dan eens naar het leasen van een jong gebruikte auto.

Wat is de BPM?

BPM staat voor Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen. Als je een nieuwe auto koopt of een auto uit het buitenland importeert, betaal je bovenop de netto cataloguswaarde een bepaald bedrag aan BPM. De hoogte van dit bedrag hangt af van de Co2 uitstoot van jouw nieuwe auto. Hoe hoger de uitstoot van de auto, hoe meer BPM je moet betalen.

Wat gaat er veranderen?

Je hebt vast al eens gehoord van de zogenaamde WLTP (Worldwide Light Vehicle Test Procedure). Er is namelijk al veel om te doen geweest. Sinds 1 september 2018 wordt in Europa de officiële Co2 uitstoot gemeten op basis van deze nieuwe en strengere meetmethode. Tot nu toe vielen we in Nederland nog onder de overgangsregeling en was de BPM nog gebaseerd op de oude NDEC-testcyclus. Maar daar komt per 1 juli 2020 een eind aan. Vanaf dat moment wordt de Co2 uitstoot voor de BPM gebaseerd op de WLTP. Op papier kan het zo maar ineens zijn dat een auto daardoor ineens meer Co2 uitstoot heeft.

Meer informatie over de opbouw van de BPM? Lees het op de site van de ANWB

Wat verandert er voor jou als leaserijder?

Rij je nu al een leaseauto dan verandert er niks. De nieuwe BPM is alleen van toepassing op auto’s die vanaf 1 juli 2020 worden geregistreerd met een Nederlands kenteken. Dat zijn dus alle nieuwe auto’s of auto’s die worden geïmporteerd vanuit het buitenland. Ook als je na 1 juli 2020 een nieuwe elektrische auto of Plug-in hybrid (PHEV) aanschaft, heeft het geen invloed. Elektrische auto’s en PHEV’s zijn namelijk vrijgesteld van BPM.

Feitelijk gezien verandert er alleen iets als je vanaf 1 juli een nieuwe auto koopt of least. Vanaf dat moment geldt de nieuwe meetmethode en valt de aanschaf van een nieuwe auto flink duurder uit door de hogere BPM. Ook als leaserijder voel je dit direct. Een hogere prijs voor de auto betekent namelijk meer bijtelling.

Wat is het alternatief?

Zoals gezegd vallen elektrische auto’s en PHEV’s buiten de BPM regeling. Kies je dus voor bijvoorbeeld de Hyundai Kona EV of de Kia e-Niro? Dan betaal je sowieso geen BPM. Voor iedereen die na 1 juli 2020 aan een nieuwe leaseauto toe is maar niet kiest voor een elektrische auto of PHEV is het leasen van een jong gebruikte auto een goed alternatief.

Lease een jong gebruikte auto

Kijk eens naar occasion lease als alternatief. Bij occasion lease draait het om het leasen van jong gebruikte auto’s. Auto’s waar de kop al af is maar waar je nog prima een aantal jaren zorgeloos in rond rijdt. Bovendien voorkom je dan dat je de hogere BPM voor je kiezen krijgt omdat de auto voor 1 juli 2020 al is geregistreerd. Via ons uitgebreide netwerk beschikken we altijd over een ruime voorraad occasions die direct inzetbaar zijn voor zowel operational als financial lease.

Meer weten over de nieuwe BPM regeling of interesse in occasion lease? Informeer vrijblijvend naar de mogelijkheden.