Data Access Europe kiest voor leasecontracten op maat
Janine Weijers is Director bij Data Access Europe. In die rol is ze ook verantwoordelijk voor de leasecontracten binnen het bedrijf. De jarenlange relatie met Autolease Twente op dat gebied bevalt haar goed. Vooral door de persoonlijke manier van zakendoen, die zij zelf ook hanteren.
Makers van software-framework DataFlex
Data Access Europe is de Europese tak van Data Access Worldwide, de maker van de programmeertaal DataFlex. Dit is een framework waarmee hun klanten softwareoplossingen kunnen bouwen. Zo werkt bijvoorbeeld meer dan de helft van alle notarissen in Nederland met software die gemaakt is met DataFlex. De van oorsprong Amerikaanse organisatie is in 1991 uitgebreid naar Europa. Sinds januari 2022 is het bedrijf vanuit Hengelo volledig verantwoordelijk voor de wereldwijde distributie en de ontwikkeling van het product.
Van grote maatschappij naar persoonlijke aandacht
Sinds 2012 is Data Access klant bij Autolease Twente. Daarvoor hebben zij leaseauto’s gehad via verschillende andere maatschappijen. Vooral bij de grote maatschappijen merkten ze op een bepaald moment dat ze maar een nummer waren, vertelt Janine: “Het komt uiteindelijk allemaal neer op de relatie die je onderling hebt. Bij een grote organisatie merk je dat alles veel minder flexibel is. We waren een nummer en na een incident met een van de lease auto’s vonden we het tijd om verder te kijken. Dat incident werd niet netjes afgehandeld, terwijl we al jaren klant waren. Op dat moment hadden we een nieuwe auto nodig en liepen we bij de Hyundai-dealer binnen. Daar kwamen we Richard Nijhof tegen, een heel prettige verkoper, die ons goed advies gaf. Hij gaf aan dat we de auto ook konden leasen via Autolease Twente en zo kwam Maik Jansen al snel in beeld. Vanaf dat moment is het contact verder verstevigd. Puur door het prettige persoonlijk contact.”
Vrijheid in contracten
Dat Data Access Europe vooral gaat voor het persoonlijke aspect van een relatie, komt volgens Janine door de vestigingsplaats: “Wij zijn toch wel van de Twentse grond, zou ik zeggen. Persoonlijke aandacht staat bij ons voorop. Meedenken met je klant en ook durven afwijken van een standaard contract. Dat is tot op de dag van vandaag de kracht van Autolease Twente. Een mooi voorbeeld is dat onze vorige contactpersoon Ronald van der Spek vond dat elektrisch rijden echt iets voor mij zou zijn. Maar zelf twijfelde ik nog, want ik wil niet beperkt worden doordat ik moet laden. Toen heeft hij het zo flexibel gemaakt dat ik het elektrisch rijden een jaar kon proberen en als het niet zou bevallen, regelde hij een andere auto voor me. Nou, zo gezegd, zo gedaan. En eigenlijk is me dat dus heel goed bevallen. Vanaf toen rijd ik elektrisch. Op die manier meedenken, maar ook gelijk mijn bezwaren wegnemen, dat typeert de samenwerking. In mijn leasecontract is opgenomen dat ik in de zomer drie weken een huurauto op brandstof krijg voor mijn vakantie. Dat is echt prettig meedenken.”
En als er een keer een incident is, dan staat Autolease Twente ook voor Data Access klaar, zo vertelt Janine: “We hebben een situatie gehad waarin iemand een auto had en die vond die auto verschrikkelijk. Dat was hem gewoon niet. Dat je als leasebedrijf dan toch flexibel bent en zegt: nou dan moeten we dat niet willen. Je moet wel met plezier gewoon vier jaar in zo’n auto rijden. Dat zijn allemaal elementen waardoor wij ook misschien wel iets meer betalen, maar wel gewoon het gevoel hebben van vrijheid.”
Individuele mobiliteitsbehoefte
Momenteel heeft Data Access 9 leaseauto’s rijden binnen het bedrijf. Management, accountmanagers en programmeurs rijden daarin. Er zijn er nog iets meer geweest, maar het mobiliteitsvraagstuk van jonge mensen verandert, zo ervaart Janine: “Je merkt gewoon heel duidelijk dat die minder behoefte hebben aan een auto. Ja, die kijken toch anders naar transport. Vroeger hield je je sollicitatiegesprek bijna in de garage. Als je een goede programmeur nodig had, dan kon je daar bij wijze van spreken je auto uitzoeken en dan tekende je met z’n allen het arbeidscontract. Dat is nu veel minder van toepassing. Mensen zien dat niet meer per se als een secundaire arbeidsvoorwaarde. Dat is veranderd. Corona heeft daar ook mee te maken gehad. Toen hebben wij ook veel minder kilometers gemaakt. Mensen werken gewoon in eigen tijd. En dat heeft ook wel een verandering teweeggebracht in hoe je als organisatie bent, mensen gaan meer thuis werken.”
Dat zijn allemaal veranderingen die ook van invloed zijn op keuzes die Data Access samen maakt met medewerkers qua mobiliteit. Janine: “Wij behandelen iedereen hier als een individu. En dan kijken we heel specifiek, wat is voor jou nou belangrijk? Voor de een is dat misschien nog steeds een auto en voor een ander zijn dat hele andere elementen. En daar sluiten we dan weer op aan. Zo zijn de leasefietsen in opkomst, die hebben wij ook. Ik geloof dat we nu net zoveel leasefietsen hebben als leaseauto’s. Dus dat is toch ook wel een grote verandering, dat bieden we nu geloof ik twee jaar aan. Mensen die wat meer in de buurt wonen hebben toch een andere behoefte.”
Grotere auto is bespreekbaar
Ook als het gaat om leasecontracten kijkt Data Access, net als Autolease Twente, naar de persoonlijke wensen van de medewerker: “Woont iemand ver weg of niet? Heeft iemand een gezin met hele grote kinderen? Want dan kun je wel zeggen dat er budget is voor een kleine auto, maar dan schiet je er niks mee op met z’n allen. Want dan kun je hem ook niet gebruiken voor andere doeleinden. Dus dan gaan we kijken of een grotere auto niet een betere oplossing is. Dan doen we misschien iets minder salarisverhoging, maar een grotere auto, Elke keer wordt daar toch heel individueel een keuze gemaakt. Overigens mag ook niet iedereen een leaseauto bij ons. Het is namelijk wel een dure secundaire arbeidsvoorwaarde. Waar we vroeger wat makkelijker waren, zijn we nu wat terughoudender daarin.”